Auto Expert Ostrzołek


Rodzaje pomp wtryskowych systemu CR

Pompy wysokiego ciśnienia są elementami łączącymi układ niskiego ciśnienia z układem wysokiego ciśnienia. Ich głównym zadaniem jest wygenerowanie wysokiego ciśnienia paliwa w możliwie wszystkich warunkach pracy silnika. Pompa CR w odróżnieniu od pomp innych typów/ generacji w sposób ciągły generuje wysokie ciśnienie paliwa, niezależnie od pracy wtryskiwaczy i ciśnienia w zasobniku. Paliwo nie ulega sprężeniu dla każdego wtrysku pojedynczo.
Pompy wysokiego ciśnienia z reguły montowane są w pojazdach osobowych, są pompami tłoczkowymi - promieniowymi wysposażonymi w trzy sekcje
Pompy Common Rail (CR) Głównie dzielimy na:

BOSCH

Pompy common rail firmy BOSCH dzielimy na:
- CP1
- CP3
- CP4

DELPHI

Pompy common rail firmy DELPHI dzielimy na:
- DFP1
- DFP3
- DFP4

DENSO

Pompy common rail firmy DENSO dzielimy na:
- HP0
- HP2
- HP3

Siemens / Continental VDO

Trochę szerzej o pompach common rail firmy BOSCH:

Najczęsciej występującym/ spotykanym modelem/ typem pompy CR BOSCH jest CP1
Budowa tej pompy jest oparta o ulożyskowany centralnie w korpusie wałek napędowy. Sekcje tłoczące są w stosunku do wałka rozmieszczone promieniowo co 120 stopni. Sekcji tych jest trzy. Krzywka mimośrodowa, umieszczona na wałku napędowym porusza sekcje tłoczące w ruchu posuwisto-zwrotnym. Dzięki rolce umieszczonej na wyżej wymienionej krzywce, pierścieniu ślizgowym i umocowanej na stopce płytce tłoczka dochodzi do przeniesienia mocy między tłoczkiem, a wałkiem mimośrodowym.
Kolejnym we wciąż rozwijanej technologii common rail BOSCH, typem pompy jest CP1H
CP1H - tłoczkowa pompa promieniowa common rail. Urządzenia te, w odróżnieniu od swojej poprzedniczki CP1 zostały wyposazone w elektromagnetyczny zawór regulujący ilość dopływającego paliwa do sekcji tłoczących. Dzięki takiemu rozwiązaniu dochodzi do polepszenia wydajności energetycznej pompy. Elektromagnetyczny regulowany bezstopniowo zawór odpowiedzialny jest za dostosowywanie ilości paliwa tłoczonego do zasobnika, do wymagań jakie stawia aktualnie układ wtryskowy. Wyżej opisana regulacja ilościowa daje możliwość nie tylko zredukowania zapotrzebowania mocy pompy common rail, ale także zredukowanie maksymalnej temperatury paliwa. Ten rodzaj dozownika stosuje się w pompach CP1H, a aktualnie w nowszej generacji CP3.
Jednym z najnowszych obecnie stosowanych rozwiązań jest pompa CR CP3
Konstrukcyjnie pompa ta nie rózni się zbytnio od swoich poprzedniczego CP1 oraz CP1H. Jak poprzednio oparta jest na systemie regulacji wydatku paliwa od strony dopływu.
Do najważniejszych zmian konstrukcyjnych pompy CP3 można zaliczyć:
- znaczne zredukowanie elementów robieralnych (jednolita obudowa), co pozwoliło zmniejszyć ilość stosowanych uszczelek,
- zastosowanie popychaczy szklankowych, co skutkowało zmianą: przeniesienie sił poprzecznych, powstających w wyniku poprzecznego ruchu rolki bieżnej, odbywa się nie bezpośrednio przez tłoczek pompy. Zabieg ten zwiększył znacząco osiągi pompy co daje wyższe ciśnienia robocze, nawet do 180MPa.
Pompy CP3 ze wględu na rosnący wydatek tłoczenia dzieli się od CP3.2 do CP3.4. Te ostatnie stosowane są wylącznie w pojazdach ciężkich/ ciężarowych.
Aktualnie najnowszym typem pompy CR BOSCH jest CP4
W poprzednich generacjach pomp common rail bosch inżynierowie borykali się z problemem zakłóczeń dawki wtrysku. Zakłócenie to było wywołane pulsacją ciśnienia paliwa w jego zasobniku, co było wynikiem skoku tłoczenia sekcji tłoczącej pompy. Z powodu wciąż zaostrzanych norm emisji spalin (pozdr. VW), wzrosło zdecydowanie znaczenie dokładności wtrysku przy jak najmniejszych zakłóceniach jego dawki.
Najnosze pompy CP4 pozwalają na synchronizację tłoczenia z wtryskiem poprzez dokonywanie skoku tłoczenia sekcji tłoczącej pompy wraz z suwem ssania zachodzącym w cylindrze silnika. Pompa zasila więc każdy z cylindrów w momencie wyznaczonym przez kąt obrotu wału korbowego. Pompa CP4 jest dostosowana do zasilania silników wyposażonych w trzy do ośmiu cylindrów. Początkowo pompa ta była przeznaczone do układów o cisnieniu roboczym na poziomie 180MPa. Dzięki jej konstrukcji jest wciąż możliwe jej usprawianie w efekcie czego aktualnie są one stosowane w układach o ciśnieniu roboczym na poziomie nawet 200MPa.
Szybki kontakt:
Telefony:
+48 32 456-49-80
+48 32 419-00-69
+48 503-503-101
e-mail:
autoexpert24@wp.pl
autoexpert2400@wp.pl
autoexpert24000@wp.pl
Gdzie jesteśmy:

Warto zobaczyć:



Nasz warsztat
Projekt i wykonanie Ariel Krawczyk