Auto Expert Ostrzołek


Pompy - przydatne informacje

Pompa wtryskowa

Pompa wtryskowa(tzw. pompa sekcyjna) - w długiej historii motoryzacji jest uznawana za piersze urządzenie zastosowane do hydraulicznego wtrysku paliwa.

James MC Kechnie jest brytyjskim konstruktorem, który w roku 1910 uzyskał patent na ten rodzaj wtrysku paliwa. Jego praca zapoczątkowała wiele rozwiązań, które do dnia dzisiejszego spotykamy w naszych samochodach. Ogromną rolę w rozwoju tego patentu ma firma BOSCH i jej systemy zaawansowanego wtrysku paliwa.
Pompa sekcyjna - jest niczym innym jak zespołem pomp tłoczących paliwo (tzn. sekcji wtryskowych). Każda tych sekcji obsługuje jeden cylinder. Wszystkie sekcje połączone są ze sobą za pomocą listwy zębatej. Listwa ta poprzez obracanie tłoczkami każdej z sekcji, reguluje dawkę paliwa w pojeździe (moc silnika).
Pompa wtryskowa zbudowna jest z:
- korektora dawki paliwa.
-tłoczka,
-wtryskiwaczy,
-zaworu odcinającego,
-przewodów doprowadzających paliwo,
-przewodów wysokociśnieniowych zasilających wtryskiwacz (wszystkie przewody identycznej długości),
-listwy zębatej synchronizującej obrót osiowy wszystkich tłoczków poszczególnych sekcji,
-cylindra pompy,
W czasie pracy jednostki napędowej tłoczek pompy sekcyjnej wykonuje ruch posuwisto-zwrotny, który odpowiedzialny jest za podawanie dawki paliwa, lecz gdy dochodzi do zmiany dawki paliwa (mocy silnika) dochodzi do tego ruch obrotowy tłoczka względem cylindra. Ruch ten odbywa się za pomocą listwy zębatej.

Pompy sekcyjne możemy podzielić na urządzenia o:
-stałym początku i zmiennym końcu wtrysku,
-zmiennym początku i stałym końcu wtrysku,
-zmiennym początku i zmiennym końcu wtrysku.
Do zalet pompy sekcyjnej można zaliczyć:
-łatwość w naprawie,
-opracowana technologia wytwarzania.
Wadami pomp sekcyjnych są:
-trudność w precyzyjnym doregulowaniu dawki paliwa dla wszystkich sekcji pompy,
-niestateczność obrotów silnika (dawka paliwa rośnie w miarę wzrostu obrotów – stąd niezbędny jest korektor dawki paliwa),
-większe jednostkowe zużycie paliwa w stosunku do innych technik wtrysku.
-problemy ekologiczne (trudność w uzyskaniu odpowiedniej klasy emisji spalin),
-duży koszt wytworzenia (obróbka precyzyjna wielu detali),

Pompy CR - budowa (zdjęcia)


1) Głowica wraz z cylindrem

2) Głowica wraz z cylindrem (rozbite na pojedyncze części)

3) Tłoczek pompy common rail

4) Tłoczek pompy common rail

5) Zaworek tłoczka pompy common rail

6) Głowica cylindra pompy common rail

7) Wnętrze obudowy (korpusu) pompy common rail

8) Wnętrze obudowy (korpusu) pompy common rail

9) Obudowa pompy common rail od strony tłoczka/ głowicy.

10) Tabliczka znamionowa pompy common rail. Dzięki zawartyn na niej informacją możemy bez trudu określić z jakim typem pompy mamy do czynienia, z jakiego auta pochodzi.

11) Rolka jezdna przeniesienia napędu wałka pompy common rail.

12) Kołnierz pompy common rail.

13) Kołnierz pompy common rail.

14) Wał/ wałek pompy common rail.

15) Wał/ wałek pompy common rail.

Jak dbać o układ paliwowy swojego pojazdu:

- Tankuj swój samochód na sprawdzonych stacjach - dużą rolę w żywotności ukł. paliwowego ma jakość stosowanych paliw,
- pamiętaj o regularnym dokonywaniu wymiany filtra paliwa (zalecane nie rzadziej niż co 30 000 km),
- stosuj jedynie filtry renomowanych producentów,
- staraj się tankować do pełna (zapobiega to kondensacji pary wodnej w zbiorniku paliwa),
- dbaj o układ paliwowy w swoim pojeździe,
- nie lekceważ drobnych niedomagań w pracy silnika – mogą prowadzić do poważniejszych i kosztowniejszych w naprawie usterek,
- w przypadku, kiedy pojazd jest nieużytkowany przez dłuższy okres (np. ciągniki rolnicze) to paliwo należy przed sezonem wymienić na nowe.
Szybki kontakt:
Telefony:
+48 32 456-49-80
+48 32 419-00-69
+48 503-503-101
e-mail:
autoexpert24@wp.pl
autoexpert2400@wp.pl
autoexpert24000@wp.pl
Gdzie jesteśmy:

Warto zobaczyć:



Nasz warsztat
Projekt i wykonanie Ariel Krawczyk